CRM in de blockchain

De voordelen van CRM blockchain-technologietoepassingen

Blockchain ondersteunt Bitcoin, maar er is gespeculeerd over blockchain-technologie-applicaties die ooit CRM verbeteren vanwege hun beveiligingssterkten. Die integratie kost waarschijnlijk tijd.

CRM and Blockchain, crm specialist

Hoe CRM te gebruiken in de Blockchain-tijd

Blockchains machtigen eeuwige bewijzen van data op een bepaald moment in de tijd. De meest vergelijkbare structuur die wordt gebruikt in de IT-industrie zijn alleen-schrijfschijven die in de banksystemen worden gebruikt om wisselkoersen van het verleden te valideren. Hoe kan dit worden gebruikt in CRM-systemen?

De ingeschakelde mogelijkheid is een veilige en niet-wijzigbare plaats waar gecertificeerde informatie kan worden opgeslagen, het belangrijkste voordeel van de blockchain over alleen-schrijven schijven is dat deze niet wordt beheerd, geproduceerd of gehost door een enkele entiteit en dus het vertrouwen dat u in het systeem nodig hebt is veel lager. In de branche is er nog steeds geen high-end cloud en schaalbare industriestandaard voor gecertificeerde gegevens.

De onmiddellijke toepassing zijn gereguleerde processen: voor veel industrieën, energie, telco en gezondheidszorg om een ​​paar te noemen, zijn de meeste processen die door operatoren worden uitgevoerd tijdens interactie met klanten gereguleerd. Dit betekent dat de bedrijven specifieke stappen moeten volgen en specifieke eigenschappen moeten certificeren, zoals beschreven in de wetten van het land of vakbonden. Klassieke voorbeelden in de energiesector zijn het wisselen van operator en belastingvrijstelling, het land of hogere commissies geven blauwdrukken van de procesuitvoering gemaakt van vereiste gegevens, vereiste tijdvertragingen en vereiste bewijzen om het proces volgens de wet te beschouwen.

Jaarlijkse inspecties zijn de norm en de bedrijven moeten bewijzen dat hun werknemers exact de stappen hebben gevolgd zoals beschreven in sommige bestanden of dat de status van hun systemen is geëvolueerd in een bepaalde chronologische volgorde. Als dit niet gebeurt, zijn er vergoedingen, verwijdering van producten uit de markt en verlies van partners, in feite waren er in 2015 naar schatting 1,5 miljoen nieuwe ISO-certificeringen en kosten in de orde van grootte van miljard euro voor schendingen van regelgeving in de EU. Het opslaan van de procesgegevens op de blockchain, die op militair niveau beveiliging tegen manipulatie heeft, is een zeer sterke aanwijzing voor een zelfverzekerd bedrijf in haar eigen activiteiten. In het geval van een inspectie is het onmiddellijk om te achterhalen welke bestandsversies beschikbaar waren op welke dagen met een volledig bewijs, bovendien is het ook mogelijk om de stappen te ontrafelen die een proces heeft gevolgd sinds de wijziging in de database is verdicht en hun hash is opgeslagen op de blockchain. De toezichthouderinspectie wordt vervolgens getransformeerd van “verzamel alle e-mails / ongestructureerde communicatie / databaseback-ups van bepaalde dagen en reconstrueer de chronologische volgorde van feiten” om “de hashes van de processtappen te extraheren en hun bestaan ​​op de blockchain op bepaalde dagen te valideren”. Vanuit het bedrijfsperspectief vertegenwoordigt de laatste een enorme tijdbesparende aanpak en ook een hoger niveau van kwaliteitsnorm.

Een andere toepassing, die meer futuristisch is, is gebaseerd op schatting van de koopkracht van klanten. Zodra een klant bij u een specifieke cryptocurrencyportefeuille heeft gekocht, is het mogelijk om zijn realtime koopkracht in dergelijke cryptocurrency te schatten. Op ethereum-ketens is dit vrij eenvoudig omdat de portefeuille hetzelfde blijft, op bitcoin is er de beste werkwijze om een ​​nieuwe portefeuille te maken na elke transactie, zodat de schatting lastiger kan zijn. Het idee is dat de portefeuillesaldo een openbare informatie is en na de eerste aankoop kent het bedrijf de eigenaar van die portemonnee. Dit kan worden gebruikt om marketingautomatisering te vergroten tot stappen als ‘een promotie verzenden naar alle klanten in het verleden met ten minste X-uitgaven’, ‘zodra een terugkerende klant Y-munten beschikbaar heeft, neem contact met hem op’ enzovoort. We denken dat dit nog steeds futuristisch is, omdat cryptocurrency-adoptie laag is in het grote publiek en omdat het onduidelijk is hoeveel privacy daadwerkelijk zal worden afgedwongen op wallets en hoeveel nauwkeurige schatting kan worden gemaakt van hun koopkracht.